Tišina. V današnjih časih redka, a nujna, da opazimo glasbo, da prisluhnemo sebi. V resnici je nikoli ni, pa jo tolikokrat občutimo. Obsojeni smo na ritem od začetka do konca. Ritem našega srca nas vedno spremlja. Včasih poskakuje in dela kozolce, drugič je miren, skoraj neslišen, včasih pa nam zastane. Ampak ritem nam je premalo. Tišina nas še vedno gluši, zato jo napolnimo z besedami. A tudi teh nam zmanjka. Včasih niso dovolj, da bi z njimi izrazila vse. In tu, med tišino in besedo, je glasba. Čustva ujeta v melodijo popolnosti. Toni, prepleteni v najvišji izraz.
Skrivnosten
pojav. Šum, zven, ton, melodija! V neskončnih oblikah, v tisočerih barvah.
Glasba kot zabava, sprostitev, glasba kot služba, umiritev, žalost, tolažba in
sreča. Ni pogojena, je za vse – je vse. Sestavljenka čustev. Včasih lahko z njo
povemo več kot z besedami, lahko jo razumemo na sto in en način, brez omejitev.
Prihajam iz
glasbene družine, a sama nimam kaj prida posluha. Hodila sem v glasbeno šolo na
teorijo in citre, a ni mi usojeno, da bi glasbo ustvarjala. Slišim, ko nekdo
zapoje ali zaigra narobe, v glavi imam melodije in besedila, a ne slišim sebe,
svojega petja. Zato glasbo poslušam in uživam v njej. Najdem se v več zvrsteh,
čisto odvisno od dneva, povsod najdem kaj dobrega. Enkrat bo to rock od Siddharte,
Big foot-ov, starih Guns n' Roses, drugič Vivaldijeva klasika ali Preasley, Abba,
Iglesias, morda pop od Nuše Derende, Rok 'n' banda, Tabu-jev, Gala Gjurina.
Čisto všeč mi je tudi Perićev jazz, Zlatkov rap in rap Murata in Josea, spoznala
sem tudi narodno zabavno glasbo Modrijanov, Slaka, Avsenika. Najrajši, za
dušo, pa si zavrtim Il Divo, Amaury-a Vassilia, Josha Grobana in Andrea Boccelija.
In ob tem se
sprašujem, kam naj uvrstim sodobno glasbo? To, kar se vrti v diskotekah, od
komercialne glasbe do elektronike? Je ta zvok, ki ne prihaja od nobenega
inštrumenta, sploh glasba? Ali ni samo mešanica umetnih zvokov?
Včasih je
bila glasba v veliki meri umetnost, zdaj pa je na prvem mestu, pri večji
količini izvajalcev in piscev sodobne glasbe, najprej slava in zaslužek, na
izvirnost in umetnost pa prevečkrat pozabijo. Danes je na mnogih področjih postala
nekaj, kar lahko dela in izvaja vsak s 5-imi minutami časa, ljudje pa smo
izgubili kritično distanco in zbežali. Zbežali v nek nov, napet, nabijajoč
zvok. Tudi glasba omamlja. A omamlja lahko na več načinov. Vsake toliko grem v
diskoteke in tam se po navadi vrti glasba, ki skoraj zahteva individualnega
plesalca. To ni glasba, na katero bi plesal v paru in zgrozim se, da vse bolj
pogosto to ni več glasba na katero bi sploh plesal. Fantje, moški stojijo ob
pultih ali ob robu s kozarcem v roki, opazujejo skupinice žensk, ki poplesavajo
in skušajo pritegniti poglede. Vmes mogoče kakšno primejo za rit, ko jim da
alkohol dovolj poguma, pa celo katero povabijo na ples. Ženske imamo tako nizko
samopodobo, da to dovolimo in zraven še mislimo, kako hude smo, da je tip to
naredil. Primerjamo se z ženskami z naslovnice, se trudimo biti kot one in
ustrezati lepotnim idealom, se poistovetiti z uspešnim likom, največkrat s
pevkami.
Danes je
pevka lahko vsaka s solidnim glasom in stasom. Seveda mora imeti še nekaj vez, starši
morajo koga poznati … pa že poješ na veselicah, majhnih koncertih, občinskih
prireditvah. Mediji pa v navalu lakote pograbijo preveliko količino muh
enodnevnic in v resnici nobeni ne pomagajo in ne sledijo do uspeha. Večina takih
pevk nima šarma, odrske prezence ali pa faktorja x. Slovenija je majhna in
redko kateri zares uspe – taki s šarmom ali pa, zaradi vez, tisti brez. Talent
šovi so za pevke in pevce sicer krasen začetek in verjetno koristna izkušnja, a
na nek način umetno ustvarjajo zvezde, ki to niso in večina izmed njih to tudi
nikoli ne bo. V resnici jim ni nikoli potrebno prepričati množice, le nekaj
ljudi pred TV zaslonom mora glasovati za njih. Radiji večinoma vrtijo glasbo,
ki je poslušljiva – taka, da večina ljudi ne bo zamenjala programa – ne zanima
jih ali je kvalitetna (bog ne daj da bi bila drugačna – to bi ljudje opazili,
nekaterim ne bi bila všeč in zamenjali bi postajo!!) in ali ima besedilo več
kot tri vrstice. Važno, da večina ne preklopi, vseeno ali poneumlja oziroma še bolje,
da ljudem ne širi obzorja. Znanec mi je zadnjič rekel, da bi se ljudje lahko
veliko naučili samo iz besedil komadov. Res je, če bi samo prisluhnili. Res pa
je tudi, da se iz večjega dela dnevnega repertoarja popularnih radijev ni
mogoče veliko naučiti.
Zdi se mi,
da smo, tako kot že mnogokrat v zgodovini, na prelomnici. Proti koncu renesanse
so se umetniki spraševali, kaj še lahko ustvarijo bolj popolnega od
Michelangelovega Davida? Kaj še lahko naredijo, da ne bodo samo kopirali? Je
sploh še možno ustvariti nekaj drugačnega? Začeli so delati odklone, uvajati
serpentinasto obliko – eni pa so ostali v okvirih renesanse in kopij. In zdaj
smo na prelomu. Lahko v glasbi odkrijemo še nekaj, kar ne obstaja? Nekateri
bodo ostali in ostajajo na ravni kopij in ne bodo stopili iz varnih okvirjev,
drugi pa bodo šli in gredo naprej in poskušali odkriti nekaj drugačnega, nekaj
svojega. Navdihujočega in v nekaterih pogledih morda celo izjemnega ter popolnega.
Ni komentarjev:
Objavite komentar